امروزه محاسبه درست هزينه هاي باربري به چه صورتي است؟

امروزه محاسبه درست هزينه هاي باربري به چه صورتي است؟


حمايت هاي دولت، شاه كليدي براي حل مشكلات رانندگان است. به دنبال نارضايتي‌هايي كه امروزه پيش آمده است نمايندگان دولت و صنف رانندگان به سبب تعيين كردن نرخ كرايه از فرمول كرايه تن بر كيلومتر در اصفهان استفاده مي كنند و با يكديگر مذاكره كرده و به نتيجه رسيدند. به علت اينكه كاميونداران ميل به تعيين نرخ با يك صورت‌بندي ثابت و مشخص  هستند. تا به امروزه دولت در مدت زمان‌هاي مختلف با وعده هايي چون پياده‌سازي شرايط براي عادلانه بودن كرايه، به طور متداول نشست‌هاي مختلفي را در زمان هاي مختلف برگزار مي كنند و خوشبينانه‌ترين نتيجه نيز در نهايت افزايش ۲۵ درصد به كرايه حمل بار است. ولي كاميونداران اعتقاد دارند كه افزايش قيمت اقلام به منظور مصرف ناوگان و زندگي شخصي خود بيشتر از ۲۵ درصد است و عواملي چون معيشت رانندگان را پوشش نخواهد داد. با درخواست هاي رانندگان براي محاسبه كرايه‌ها بر طبق منطق فرمول تن كيلومتر دولت ايران فرصتي دو ماهه را براي پياده‌سازي اين روش از كاميونداران خواسته است.

 در فرمول رياضياتي تن كيلومتر مسافت، تعرفه و وزن از شاخص‌هايي هستند كه با هرگونه تغيير كرايه مدنظر را تحت تاثير قرار مي‌دهند. به همين علت در ادامه مقاله ابزارهاي اندازه‌گيري وزن و مسافت معرفي شده و نيز ز پارامترهاي تعيين كننده براي تعرفه هم به صورتي كامل و جامع بررسي شده است.

در آدمه مزاياي اجراي طرح تن كيلومتر در اصفهان بيان شده است.


تن كيلومتر چيست و محاسبه ي آن چگونه و چطور سود بيشتري شامل حال رانندگان مي‌شود؟


كرايه حمل و نقل يك تن يك محموله به ازاي يك كيلومتر بر جابه‌جايي را تن كيلومتر مي‌گويند.

اين فرمول در كشورهاي آمريكايي و اروپايي بصورت زير است:

كرايه حمل: مسافتي كه پيموده شده - وزن بار - كرايه پايه اي يك تن بر يك كيلومتر - و ضريب مسئوليت بر ارزش كالا مورد نظر و خطر حمل يا بزرگتر بودن بار نسبت به حالت استاندارد مي باشد.

براي محاسبه كردن فرمول تن كيلومتر بايد حتما ميزان هزينه تردد يك دستگاه كاميون را از مبداء تا مقصد مشخص شود، سود سرمايه‌گذاري يا ارزش ناوگان به علاوه دستمزد راننده است و در نهايت با  سودي مناسب كه همان تعرفه خواهد بود و هنوز تعيين نشده ، جمع بسته مي شود.

بر اساس همان فرمول تن بر كيلومتر دو شاخص وزن بار و مسافت رابطه اي كاملا مستقيم دارند و با مقدار كرايه حمل. به عبارتي كه در صورتي هر يك دو پارامتر افزايش پيدا كند به تناسب كرايه حمل هم افزايش خواهد يافت. با توجه به اين مسئله، رانندگان براي دريافت كردن سود بيشتر بايد به دنبال محموله‌هايي سنگين در مسافت‌هاي طولاني‌تر باشند.

ولي واقعيت چيز ديگري است.

پارامترهاي پنهاني هم وجود دارد كه در فرمول تن كيلومتر ذكر شده در نظر گرفته نشده است ولي تاثير مستقيمي بر مقدار سود مورد توجه رانندگان خواهد داشت. سوخت مصرفي، لاستيك، بيمه، روغن مصرفي، حقوق رانندگان،نگهداري و تعميرات و استهلاك خودرو و از طرفي كاهش قيمت بر اثر افزودن عمر كاميون از آن شاخص‌هايي هستند كه در ظاهر بر ميزان كرايه تاثيري نخواهند داشت ولي سود نهايي را با تغييرات بسياري مواجه خواهند كرد. اول محاسبه مي‌كنيم در صورتي كه يك كاميون ۱۸ چرخ، بخواهد يك تن محموله را در مسافت يك كيلومتر جا به جا كند و هر اينكه يك از پارامترها چه ميزان هزينه را ايجاد مي‌كنند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.