ضمانت باربري سالم چيست؟

ضمانت باربري سالم چيست؟

در ابتدا مي خواهيم بدانيم بيمه محموله در اصفهان چيست؟ خوشبختانه در ايران نوعي بيمه به عنوان بيمه حمل و نقل كالاها وجود دارد كه از پوشش خوبي براي تضمين سلامت بار مشتريان برخوردار مي باشد در واقع بيمه محموله به  بيمه ايي گفته مي‌شود كه در آن شركت بيمه در مقابل دريافت مبلغي از بيمه گذار تعهد مي كند كه از مراحل حمل كالا و محموله مشتري از نقطه ايي به نقطه ديگر در نتيجه واقع شدن خطرات ، خسارت وارده را جبران كند.

بعضي مواقع بار هايي هستند كه مقدار شان بسيار زياد بوده و يا ارزش مادي بالايي داشته و يا از حساسيت بالايي برخوردارند كه ضمانت كردن تحويل سالم آنها به مقصد مورد نظر خيلي مهم است و براي جبران خسارت‌هاي احتمالي، بيمه كردن آنها از طرف صاحب بار تصميم عاقلانه و صحيحي مي باشد.

بيمه باربري در اصفهان انواع گوناگوني دارد كه ما در ادامه قصد داريم به انواع آن اشاره داشته باشيم .


  • بيمه نامه باربري وارداتي


اين نوع بيمه ها براي محموله ها و كالاهاي صادر مي شود كه از كشورهاي ديگر به ايران وارد شده و وارد كننده بايد قوانين و ضوابط آن را به طور كامل رعايت كند. 


  • بيمه نامه باربري صادراتي

اين نوع از بيمه ها براي كالاها و محموله‌هايي صادر مي‌شود كه از ايران به مقصد كشورهاي جهاني  صادر شده و جالب است بدانيد كه بيمه اينگونه از محموله‌ها اجباري هستند.


  •  بيمه نامه باربري ترانزيت


 اين بيمه براي اجناس و كالاهاي صادر مي‌شود كه مبدا و مقصد حمل و نقل بار بيمه شده كشورهاي ديگر هستند. در نتيجه پروانه اي كه براي حمل و نقل اين گونه اجنا صادر مي شود از اهميت بسيار بالايي برخوردار مي باشد.


  •  بيمه نامه باربري داخلي 


اين نوع از بيمه نامه ها براي حمل و نقل در داخل كشور ايران بوده كه از شهري به شهري ديگر قرار است منتقل شود مثلاً حمل بار از اصفهان به ساير شهرستانها يا بالعكس


شرايط عمومي بيمه بار


 بيمه محموله در شركت هاي مختلف با هم تفاوت دارد البته اين تفاوت ها جزئي بوده و سعي شده كه در اكثر شركت ها مخصوصاً در شركتهاي اصفهان يكسان باشد از جمله بند هاي مشترك و مهم بيمه محموله در شركت را اينطور مي توان بيان كرد:


۱-بيمه گذار وظيفه دارد تاريخ دقيق و زمان حمل بار و اجناس را به شركت بيمه گذار اعلام كند.

۲- ارزش و قيمت محصول بيمه شده از طرف بيمه گذار بايد حتماً به شركت بيمه گذار اعلان شود.

۳- حتماً بيمه گذار بايد اگر جناس خود را گم كرده به شركت بيمه گذار اطلاع دهد‌.

بيمه گذار بايد نيست اقتصاد كالا را قبل از اينكه تحويل بگيرد به شركت بيمه گذار بدهد.

اگر مشتري به خاطر خسارت هاي اضافي  بار خود را بيمه كند قطعاً بايد مبلغ بيشتري را پرداخت كند. مواردي است كه براي خطرات اضافه بيمه باربري در نظر گرفته مي شود كه شامل اين موارد مي شود:

۱- اگر محصول يا كالايي كه بيمه شده به سرقت برود.

۲- محصولي از روي كاميون يا وسيله نقليه داخل خيابان پرت شود.

۳- جسم خارجي با محصول بيمه شده برخورد كند

۴- موقع تخليه، محصول و كالاي بيمه شده خسارت ببيند.

از مهمترين مزاياي بيمه محموله ضمانت سلامت كالا و بار براي صاحبان آن مي‌باشد. اگر محصولات ضرر و خسارتي ببيند بيمه مي تواند آنها را جبران كند. از موقعي كه شركت بيمه تعهد به صاحبان بار ميدهد بيمه كالا شروع مي‌شود و تا زماني كه تمام اجناس به مقصد مي رسند ادامه خواهد داشت.



اضافه تناژ بار


ظرفيت محموله حجم وزني مي باشد كه خودروهاي سنگين قابليت تحمل آن را دارند. اين ظرفيت شامل وزن سرنشينان ، راننده ،بار درون خودرو و هر چيزي كه  درون خودرو گذاشته شده است. ظرفيت بار براي هر خودروي سنگين متفاوت مي باشد با اين وجود اين موضوع بسيار مهمي است كه رانندگان پيش از حمل بار بايد از آن اطلاع داشته باشند و سپس اقدام به بارگيري كنند.


وسايل نقليه از قبيل كاميون ها و ديگر خودروهاي بسيار سنگين، جهت حمل و نقل فراواني از كالاها توسط سفرهاي زميني پركاربرد مي باشند. بنابراين بايد توجه داشت كه اين ماشين ها بيشتر از ميزان قابل مجاز محموله بار نكنند. چون حمل كردن بار اضافه به وسيله ي ماشين هاي بسيار سنگين، علاوه بر آنكه راننده نمي تواند ماشين را به خوبي كنترل كند به زير ساخت هاي جاده‌اي كشور لطمه ي فراواني وارد مي كنند.

به اين جهت مركز راهداري و جابجايي جاده‌اي هر سال با تصويب كردن قانون جديد مرتبط با اضافه تناژ بار ماشين هاي بسيار سنگين تلاش مي‌كند. مانع از خسارات جبران ناپذير اضافه محموله در جاده‌ها را شوند.


قانون مربوطه اين گونه مي باشد كه رانندگان خودروهاي بسيار سنگين باربري مجاز هستند كه تنها به ميزان تناژ قابل مجاز خودرو هاي خود حمل بار داشته باشند. در غير اين حالت، اگر تعيين شود كه راننده اي بيشتر از حد مجاز بارگيري مي كند، از طريق پليس راه جريمه مي‌شود.


اگر راننده هم چنان از قوانين اضافه بار نافرماني كند، پليس راه اجازه دارد خودروي مذكور را توقيف و به پاركينگ منتقل كند و مجوز حمل و جابجايي وي را ابطال كند.


جريمه ي اضافه باري كه هم اكنون جهت رانندگان متخلف اعلام شده از مهر سال هزاروسيصد و نود و نه هزينه پانصد هزار تومان مي باشد.


تناژ قابل مجاز انواع مختلف خودروهاي سنگين

اكثر مجموعه هاي حمل و جابجايي بار حجم ظرفيت بار مجاز را به رانندگان زحمتكش خود اعلام مي كنند. ولي اغلب تضادهاي بسيار اندكي نيز در ميان بار مجاز انواع گوناگون خودروهاي سنگين مجموعه هاي توليدكننده به چشم مي آيد. علاوه بر آن مركزهاي حمل و جابجايي جاده‌اي و راهداري هر شهر حجم بار قابل مجاز انواع خودروهاي سنگين از جمله كاميون و تريلي را براي مناطق خود، معين مي كنند.


و اين كار هم موجب به وجود آوردن تمايز در حجم قابل مجاز بار مي شود. كه ما در اين مقاله چند نمونه از ظرفيت قابل مجاز بار براي خودروهاي سنگين را بيان مي كنيم.


ظرفيت هاي قابل مجاز بار براي خودروهاي سنگين


ماشين باربري:        تناژ:        عرض:       طول:       ارتفاع :

خاور ۶۰۸ :            ۳            ۲ ‌            ۴ ‌ ‌           ۲ 

خاور ۸۰۸:            ۴ ‌           ۲              ۴          ۲/۵

خاور۹۱۱:            ۶ ‌    ‌     ۲/۵            ۴/۶

شش چرخ تك:     ۱۰          ۲/۲            ۵/۸

كاميون ده چرخ:    ۱۵ ‌      ۲/۲۵            ۶/۸          ۲/۲

اتاق دار

هجده چرخ كفي:    ۲۳       ۲/۲۵          ۱۳/۶

سه 

 

اگر محموله اي به شكل اضافه بار حمل شود چه اتفاقي رخ مي‌دهد ؟

علامت هايي هستند كه اعلام مي كنند يك كاميون بيشتر از حجم  قابل مجاز، محموله حمل مي كند.

موارد زير از جمله علامت هاي متداولي هستند كه اعلام مي كنند كه  خودرو مملو از بار مي باشد.


۱. خودروهايي كه بيشتر از حد نرمال بار حمل كنند زمان كنترل خودرو با مشكلات فراواني مواجه مي شوند.

۲. كم كردن سرعت آنها به آهستگي صورت مي‌گيرد.

۳. خطر سقوط كردن آنها زياد مي شود.

۴. اگر ماشيني زمان بار به سمت عقب بازگردد به اين دليل است كه بيشتر از حد ظرفيت ماشين بار حمل كرده است با اين حال اگر فنرهاي تعليق چرخ ها فشرده شوند. يعني ماشين بيشتر از حد ظرفيت خود بار حمل كرده است.



تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.